Spelen en maken is leren!

Makered

Al enige tijd is de Makermovement actief in Nederland en sporadisch zie je het op Nederlandse scholen. Je herkent ze zo: in de gangen zijn groepjes leerlingen samen bezig met (kosteloos) materiaal. Ze bouwen, ontwerpen en construeren. En de opdrachten, die ze hebben gekregen zijn vaak concreet en biedt veel ruimte voor eigen inbreng. Is het nu gewoon spelen of leren ze hier ook van, is een vraag die je zou kunnen stellen. Astrid Poot heeft er onderzoek naar gedaan en komt tot de conclusie dat Maken en Spelen hand in hand gaan met Leren! 

Programmeren en Maken

In de scholen zien we ook dat Programmeren meer aandacht krijgt. Zo rijden er BeeBots in de onderbouwklassen en gaat de aandacht in de Middenbouw snel naar programmeren met Blockly achtige software, zoals Code.org en Scratch. En in de Bovenbouw zie je allerlei Robots verschijnen, die een parcours kunnen rijden, kleuren kunnen herkennen, afstand kunnen meten etc. In het verlengde van programmeren ligt de link met maken en techniek. Eigenlijk best logisch, want dat stukje techniek wil je graag zo beinvloeden dat iets automatisch gaat. Zoals het automatisch stoppen als een rijdend robotje een obstakel nadert. Daar heb je in mijn ogen niet altijd een kant en klare robot voor nodig. Lego biedt bijvoorbeeld materiaal dat de ruimte laat voor fantasie en spelen. Met Lego WeDo2.0 krijg je de mogelijkheid om de kleurenscanner, afstandsmeter en de motor in te bouwen in je eigen ontwerp. Lego Mindstorms gaat nog een stapje verder en kan in je onderwijs een hulpmiddel zijn om theorieën met een eigen bedacht prototype te testen en te bewijzen.

Programmeren en Maken met de Micro:bit

Scholen die nog een stapje verder willen gaan, investeren in een set Micro:bits. Dit printplaatje is speciaal voor het onderwijs ontworpen en kan op allerlei manieren ingebouwd worden. Het heeft een ingebouwde evenwichtssensor, temperatuursensor, bluetooth, 25 ledjes en een koperen pinrand. Deze laatste geeft de mogelijkheid om allerlei kleine technische stroomkringen te besturen met ledlichtjes, servomotoren etc. Zo leg je de link van Maken en Spelen is Leren!

Programmeren kun je leren!

Word jij straks een Master of Code?

Bootcamp Programmeren van Heutink ICT stoomt je in drie weken klaar voor Level 1.

  • Je leert hoe je een leerlijn Programmeren praktisch vormgeeft.
  • Je leert de techniek aan programmeren te koppelen in je school.
  • Je ontwerpt een eigen ontdekkend en ontwerpend leren opdracht rondom de Micro:bit en techniek

Meer info via r.vanderstroom@heutink-ict.nl en Heutink ICT Bootcamp Programmeren.