Bouw de Chinese Muur met een paar coderegels

“Yes! Vet zeg! Juf, dan bouw ik die Chinese Muur wel even voor je…!”

Met Minecraft Education kun je leerlingen met gerichte opdrachten aan het werk zetten in hun favoriete game. Leerlingen leren visualiseren, creëren en oplossingen bedenken bij het bouwen van bijv. een Griekse Tempel, een Hollands polderlandschap met molens of een sloot met een hele onderwaterwereld.

Maar nu kun je nog een stapje verder gaan door de Codebuilder in te zetten. Je maakt in een paar coderegels een heel gebouw of Chinese Muur! Leerlingen leren bovendien heel praktisch hoe coördinaten, lengte-, breedte- en hoogtematen werken.

Wil je leren hoe je zo’n Minecraft Education omgeving inzet in je lessen Geschiedenis, Aardrijkskunde of Biologie?

Wil je leren hoe programmeren met de Codebuilder werkt? Ik kom je er graag bij helpen.

 

Pin It

Gastles “Programmeren” op ’t Startblok in Elst

Bij groep 8 van ’t Startblok stond afgelopen maand de 21e eeuwse vaardigheid Computational Thinking centraal. Met andere woorden, de leerlingen leerden hoe dingen om ons heen via hun sensoren gegevens opvangen en weer inzetten om ons leven te veraangenamen. Denk aan een slimme thermostaat of zelfrijdende auto. De vraag daarbij is dan ook: hoe wordt dat geprogrammeerd? En zo werd de switch gemaakt van gebruiker naar ontwerper. De leerlingen lieten hun creativiteit los op verschillende programmeersoftware en materiaal.

“Ik zag bij sommige leerlingen talenten aangewakkerd worden, die ik niet eerder heb gezien.”

Met het programma Scratch leerden ze de logica van programmeren en creëerden binnen een half uur een eigen mini-game. Ook gebruikten ze materiaal zoals eenvoudig ogende maar zeer krachtige printplaatjes. Door de zogenaamde Blockly-bouwstenen aan elkaar te koppelen is het mogelijk om de Micro:bit tot leven te wekken met knipperende ledjes en zelfs muziek. En de topper is de software om een eigen Virtual Reality-wereld te ontwerpen en te programmeren. Vervolgens is met een Cardboard de VR-wereld direct zichtbaar via een app op je mobiele telefoon.

Om het vak Computational Thinking of programmeren de komende tijd in het lesrooster op te kunnen nemen, hebben de leerkracht van groep 8 en Meester Ralph samen deze gastles begeleid. Zo verkreeg de leerkracht basiskennis om de lessen voort te zetten. In opzet wordt er gebruikgemaakt van vier verschillende softwareprogramma’s, die in een circuitvorm worden uitgezet. Om de leerlingen op gang te helpen, maken we gebruik van leskaarten die op verschillende niveau’s zijn afgestemd. Kortom een creatieve leerzame lesochtend met alleen maar enthousiaste leerlingen. Zoals meester Mark zei,  “Ik zag bij sommige leerlingen talenten aangewakkerd worden, die ik niet eerder heb gezien.”

 

Pin It