Code – programmeren voor kinderen met Scratch

CodeIn de basis van iedere software zit een programmeertaal. Leerlingen weten tegenwoordig niet eens meer hoe dat werkt. Toen ik 11 jaar was programmeerde ik op MSX in BASIC mijn programmaatjes, muziek en sprites.

msxtowersSonyHB75D-1

 

 

Ondertussen is het programmeren van apps bijna kinderspel. Maar nog belangrijker, leren programmeren is een waardevolle vaardigheid voor een Kind van de 21e Eeuw.

Met Hour of Code is het mogelijk om op eenvoudige wijze te leren hoe je tegenwoordig WYSIWYG kan programmeren. In je les pak je zo op eenvoudige wijze het lesdoel op:

De leerling kan gestructureerd volgens een stappenplan werken.

Code in je eigen taal

 

 

 

 

 

 

Tip! – Laat je klas eerst ervaren hoe je een ander “commando’s” kan geven. Bijv. in tweetallen, de een speelt robot en de ander geeft commando’s. Verzin een alledaagse activiteit als puntenslijpen. ‘Pak met je linkerhand het potlood’. ‘Pak met je rechterhand de puntenslijper’. Knik je linkerarm en rechterarm. etc. Erg leuke dramales!

Ook leuk, special edition van de Donald Duck http://issuu.com/kennisnet/docs/digiduck-bijlage

Na Hour of Code willen leerlingen vaak nog meer. Dat kan met Scratch.

Met de Scratch Starteditor leer je gemakkelijk hoe je het mannetje kan laten lopen, draaien etc. Met dezelfde commando’s als Hour of Code gaan de leerlingen aan de slag. zie voorbeeld. Schermafbeelding 2014-03-01 om 16.09.42