Onderwijs hard werken en naar je hand zetten

Wat doe je liever: lesgeven uit de methode of je eigen materiaal samenstellen met je doel voor ogen? Deze vraag stelde ik aan mijn LIO-stagiair. Het viel namelijk mij op dat hij klaagde dat hij lesdagen zo zwaar vond. Na wat doorvragen gaf hij in eerste instantie aan dat hij door het continue-rooster aan een stuk alert moest zijn. In tweede instantie zei hij van instructie naar instructie te gaan en alleen maar aan het zenden was.
Hoewel hij moe werd van lesgeven, was hij blij met een vaste methode voor taal en rekenen. Lekker strak bladzijde na bladzijde afwerken. Het gaf hem veel zekerheid in het schoolleven!
Lio moe

Zo’n gesprek met zo’n jonge collega geeft mij ook weer terug hoe ik in het onderwijs sta en wil staan. Van hard werken is nog nooit iemand slechter geworden! Ineens ik herinnerde me mijn eerste echte baan als Floormanager bij McDonald’s. Maar manager was ik niet direct.

Nee, gewoon eerst alles op de werkvloer leren. Met de brandblaren op mijn handen hamburgers bakken (10 patties down, alsjeblieft), zout in mijn open brandwonden bij het frietstation. HamburgersEn mijn kassatraining kreeg ik op de drukste 2e paasdag die er was. Ik hoor de baas nog roepen vanuit kantoor, dat de uuromzetten nog nooit zo hoog waren! En als klap op de vuurpijl draaide ik samen met manager Erwin nachtdienst op zaterdag. Een volle drivelaan, 2 crewleden ziek naar huis en met zijn vieren dan maar rennen en vliegen in de keuken en raam 2 (uitgifte). Het was zeker 3 uur achterelkaar voor die drive leeg was en toen nog opruimen. En zonder gekheid, de volgende dag gewoon weer om 9.00u aanwezig zijn voor managersmeeting. Hard werken, dus! Op een dag werd het hele managersteam door de eigenaar uitgenodigd om met zijn zeiljacht mee te varen. Nou dat hoef je tegen mij maar een keer te zeggen. Het was inderdaad een prachtig jacht! Er ging ook een buurman mee. Hij sprak de gevleugelde woorden: “Voorzichtig met het schip, hè! Jullie hebben er hard voor gewerkt!” Dusss…

Mijn LIO had nodig een duw in de goede richting nodig. Waar krijg jij nou energie van in je werk? Leerlingen die vragen stellen. Leerlingen die initiatief nemen. Leerlingen die creatief kunnen denken. Leerlingen die jou uit kunnen leggen hoe zij het liefste leren. Kortom, iedere leerling is uniek! Benut zijn talenten en daag hem uit! Zorg dat je leerKRACHT bent.
Dus tijd voor actie. Op basis van doelen hebben we verschillende lesmaterialen bij elkaar gezocht. De keuze komt te liggen bij de leerling. En we geven opdrachten die breed gedragen worden door verschillende vakken. Techniekopdrachten die ze proefondervindelijk tot oplossingen moet brengen.
Na een paar uur hadden we de grote lijnen uitgezet voor de laatste 7 weken. En al zoekend in allerlei stapels boeken, mappen en pinterest werd Lio steeds enthousiaster. Hij zag ook in dat de leerlingen afgelopen tijd vooral op zijn zweet hadden gewerkt. Nu gaat dat veranderen! Punt.